Followers

Y
“Everybody know death is inevitably coming, but it never fails to catch everybody by surprise everytime one is going” ― Hlovate, Contengan Jalanan

18.11.14

Haura Az-zinirrah -Bab 1

Jam berdetik henti 3.40 pagi ,suasana tenang menyengah terasa rindu mula menerpa , mengapa ku terlalu lemah ?? Aku bangun dan  bilik senior ku belum menyala lagi , kemudian ku melihat azah belum terjaga . Mahu gerak badan nya tapi kesian , terdetik dihati membiarkan dia tidur . Aku mengambil air mineral berhadapan ku dan menyuap ke mulut ku . setelah itu aku mengulangkaji buku-buku diatas meja belajar ku . Kemudian ku terlelap .


Sesuatu yang menyedarku dari tidur , ku lihat wajah azah dihadapan ku, dia tersenyum .
“ akak , mau tidur di katil , jom siap-siap .” azah mengarah ku ,Dia lihat ku sperti baru sahaja terkena kenjatan elektrik .
Pukul berapa ?? aku menanya soal Waktu .sedangkan ku mengagak pukul berapa .
“ Dah 6.55 . jawapnya bersahaja .


Eh betul ke? Iris mata seolah bulat. Dia melihat ku tergopah mengambil buku dan memasukkan kedalam beg galas. Azah ketawa terbahak-bahak sehingga tidak sedar kakak jibah berada disebelah, Tersengih azah melihat kakak jibah mencebik. Azah minta keluar dari bilik tidur. Pada kakak jibah disisinya ada satu bungkusan hadiah berwarna pink coklat.

“Haura tak nak mandi ke? Baru lagi 5.45. Kakak jibah tegur, terasa mahu sahaja mencubit pipinya . Merah dipipi ku .Pagi-pagi sudah menyakatku .Aku terdengar gelak tawa nya di dapur , pasti azah memberitahu pada kakak yang lain .Aku mengambil Tuala hello kitty dan beberapa peralatan mandi yang lain menuju ke Bilik mandi . Setelah selesai, ku terus menuju kamar ku dan menyiapkan pakaian ku . Pagi itu ku menyarung pakaian baru yang baru di hadiahi oleh ummi  dan  Aku sukai pakaian itu longgar dan selesa. Seorang wanita Islam etika pakaian nya adalah longgar dan selesa untuk dirinya. Mudah dikenali wanita yang baik dan yang paling penting ALLAH menyukainya.

 “Azah!” Dia tersengih, aku mengeleng kepala dan menyentuh bahu ukhti amera.Dia mengalih pandangan nya kepada ku


“Awak ni semacam je .nampak lain.” kening ku diangkat .Tanda tidak tahu apa  yang lain hari itu
“Apa yang lain, bukan ke kebiasaan macam ni lah.” ku jawab sambil meneguk minuman air milo sebagai minuman kegemaran

“Yelah awak pakai macam tu, teruja pelajar muslimin nanti .” usik   kakak azlina ,sejak dari tadi hanya menghadap Komputer Riba . Kerja kakak azlina setiap pagi bermula empat pagi kakak azlina menghadap laptop, katanya untuk proposal thesis master. Melihat kakak azlina terus merasai Aku juga mampu mencapai kejayaan seperti itu .


“Kak azlina ada banyak kerja ke..” ku menolak dalih mereka ,lantas mereka tersenyum.Ukhti azlina terpinga-pinga .dia hairan kenapa semuanya tersenyum .

“Boleh tak berkongsi kenapa ?.” ukhti amera menarik bahu kakak azlina memberi isyarat jangan masuk campur .

“ Sanah helwa dik haura .dah berumur ye .” ukhti hasni keluar dari dapur dan di tangan nya ada satu bekas berisi kek .Aku berdiri tegak seperti hendak pitam . Kakak azlina terus tersentak dan mengetuk dahinya .


“Eh haura , kenapa sampai nak tergolek ni?” tegur ukhti hasni .

“Kak hasni …teramat teruja  ...” ku luah kan, tercetus tawa satu teratak az-zinirrah , ternyata didalam dunia ini ada yang lebih baik dari yang kita sangkakan . kita menyangka hujan hingga ke petang  tapi hujan itu sehingga ke malam .

Ukhuwah fillah jika terbina atas dasar berkasih sayang, ramah mesra tentunya berbuah hasil  Natijahnya apa yang kita sukai berada dihadapa­n  dan kini ku merasa bahwa masih ada yang menyayangi ku sebagai sahabat .



                                                          *********************

Tiada ulasan: