Followers

Y
“Everybody know death is inevitably coming, but it never fails to catch everybody by surprise everytime one is going” ― Hlovate, Contengan Jalanan

10.1.15

Bab 4

Bab 1
  Malam itu terlalu gelap dan tiada cahaya memantul ,Fikiran ku kusut dan berharap sinaran esok menjelma . Hati ku pula kerungsingan memikir satu permasalah . sambil tangan ku menaip sesuatu dihandphone ku  dan mesej ku dihantar untuk seseorang yang aku sangat  merindui nya dan menyayanginya
“salam ibu.
Arisa teringat kan wajah ibu.sangat –sangat rindu
Arisa teringat kata-kata dari ibu .”

Sms tu langsung ku hantar , kemudian  pulang dari program ku .aku terus menarik gebar dihadapan ku dan menutup seluruh badan ku .
“arisa!.”
kedengaran suara dari luar pintu , kakak senior ku , kak jibah aku memanggil nama panggilan nya buat pertama kali aku melangkah kaki ku ke teratak ini
“ye kak jibah ..” nak rehat kejap , boleh tak ? .”
suara ku kedengaran dan ada sahutan dari kakak senior yang lain ,

“apa ni malam-malam  bising dah ? .”  kak nony  menyambung , mungkin juga kak nony tengah mengulangkaji madah  untuk esok harinya . Ukhti nony kuat orang nya . Tabah dalam segala ujian .  Mungkin kerana dia lahir dalam keluarga yang bersederhana.

 “ yelah ,..bising tau .” kakak aiman mencela .
aku  bangun dan mengeliat badan-badan merenggang otot-otot dan sendi tulang  menuju ruang dapur berhampiran bilik kak senior aku .kak nony keluar dan bertengek di hadapan pintu bilik air .
“dah bangun wahai puteri arisa .” aku menguap dan tangan  kak nony dengan pantas menutup mulut ku .
“kak nony ..sayang terima kasih .”mengenjit mata sedikit dan kakak nony tergelak .
“sama-sama adik arisa ..”  di teratak ini aku memanggil nama mereka dengan panggilan yang terbaik biar ukhuwah itu berpanjangan. aku menyayangi mereka seperti aku menyayangi diriku sendiri . Entah ku rasa seperti berada di kalangan bidadari syurga ketika memasuki teratak ini .Patutlah ia dinamakan “teratak saadah hasanah”  kerna itu jua  aku terasa bahang  ukuwah itu menjalar dalam darah ku .

“er , pergi  mandi ..busuk .” arah kak jibah sebagai amirah dalam rumah ku . kak jibah keluarkan tisu dan tutupi hidung nya sendiri . ” Err, apa nie ? . Busuk ke ana nie akak ?”
“ Yup.
“Ah !” sudah dia main sastera pulak .”
Kak aiman menyambuk. Tercetus hela tawa antara aku dan mereka.
Malam itu aku seperti mahu mencari sesuatu dialam maya .lantas  tangan ku dengan pantas menekan punat laptop dan terpampan satu laman  yahoo  di skrin laptop acer .
 Dengan secara tidak sengaja .seorang yang aku amat mencontohi nya sebagai seorang penyeru    dan juga sebagai naqibah bulatan kecil ku ketika berada luar dari tempat pengajian . langsung tu manusia bernama Kakak marlisa tertera namanya di yahoo.
Kak Naqibah: Salam dik arisa
Arisa91: wasalammualaikum …yer kak marlisa
               Sihat ke?
Kak Naqibah: Sihat, alhamdulilah ala ku li hal,   ada apa –apa ke?
Arisa91: ana rindu sangat ukhuwah antara akak dan ana.
Kak Naqibah : yeke…ada seseorang yang kirim salam dekat anti
hatiku semakin rencak menari dan terasa dentungan di dada kian berkocak , mungkin tertanya siapa orang itu , aku membuzz kembali
Arisa91: erhm…sapa kak ?
Kak naqibah : mama mashitah .
dengan serta merta hati ku berkocak  dengan kuat . Terasa hampir tercabut jantung ku .
mama mashitah , nama itu sering aku mengingati .dia ialah ibu angkat ku ketika aku berada dalam program anak angkat diuniversiti .
Arisa91 : ya ALLAH dah lama tak jenguk rumah mama kan
Kak naqibah ; ye enti sekarang buzy kan , takpe lah akak kirimkan  salam adik kepada mama ya , akak nak out ni ,

 aku kembali sign-out account yahoo  ku dan menutup laptop aku , malam itu aku tidur dengan keringat airmata kerna rindukan ibunda yang tercinta .
Yang jelas hidup ku kini bergantung atas tanggungan dari kakak senior ku, terasa serba salah hati, tak kurang tu aku secara mendadak dengan tiba-tiba aku memarahi mereka tiada sebab aku melenting. Mungkin juga iblis menganggu ku . Dengan serta merta aku berpaling dan memeluk tubuh seseorang dihadapan ku .

Kak ibtisam!”

“Ye ..jangan putus asa , ALLAH sentiasa bersama .” pujuk kak ibtisam  meredakan .entah apa gangguan yang menganggu aku selepas aku pulang dari  universiti . malam itu sahabat ku menemani ku  sehingga pagi menjelma. .

SORE PAGI . RUMAH SEWA TERATAK SAADAH HASANAH .
“Selamat pagi , sobahunnur .”  sapa sahabat ku Toyyibah, sekuliah dengan ku .
dah sihat ke putri ? , selagi lagi dia berseloroh . aku  bangun memgibas tempat tidur ku dan tersengih melihat telatah dia .

“kenapa buat muka macam tu  tak cantik lah , nanti tak ada orang  suka tau .” dia mengarah kearah ku .
“biarlah tak ada orang pun .” ku mencubit bahu kanan nya .Dia terjerit sedikit tidak pun dia menutup mulutnya takut kakak senior mendengar . dia tempat ku luahkan rasa kekadang jika aku dilanda masalah dialah yang membantu dan sebaliknya jika dia didatangi masalah ku cuba menyelesaikan . begitu kuat ukhuwah aku dengan nya . tanpa kusedari airmata ku membasahi pipiku . sapu tangan berwarna biru laut aku mengilap pipiku tanpa disedarinya .

"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)
"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari)



Muslim mencintai, mengambil berat, membantu, bersikap peduli dan juga mengasihi saudara seagamanya. Perkataan "ukhuwah" yang bermakna "persaudaraan" sering dijadikan tema untuk persaudaraan ikhlas yang bertunjangkan iman dan takwa ini.

Tunjang ukhuwah menuju cinta kepada ILLAHI , ku memegangnya sebagai azimat untuk ku .
pagi itu dengan hati berbunga aku meyelami wajah mereka dengan ketenangan dan tak mungkin aku cuba  merosakan pagi yang indah itu . aku memeluk tubuh akak jibah , hana , aiman dan sahabat ku Toyyibah .

“kenapa lah dengan puteri ini ?.” panggilan manja kepada ku ..renungan mata dari kak jibah terasa gerun . ada seni usikan dari kata-kata kakak jibah , Toyyibah terus angkat kening .

“tiada apa –apa , kak jibah  .” pagi ini ana nak manja dengan akak senior takut tak sempat pulak .

“hey.”
kak hana ,dari tadi berdiam sepi tiba-tiba menegur minda ku .
“awak ada masalah ke ? .”Tanya kak hana , walaupun dia bukan jurusan agama namun aku menghormati dia sebagai kak yang paling tua dalam teratak ini . Kakak hana umur lebih tua dua tahun dari aku , berwatak simple dan mudah berbicara . Pada diriku seorang adik diantara kakak serumah ku kakak hana sangat lah terbuka apabila soal jodoh dan cinta tetapi jika soalan lain , kakak hana terus lari dari tempat asal . walaupun kakak hana seorang begitu dia masih menjaga tata seorang muslimah . Pakaiannya menutup aurat dan pergaulan sangat-sangat diteliti.
“Tak adalah , pagi-pagi macamnie terasa pulak nak usik mengusik Akak semua …hahahah ”  kak hana yang masih bersuapkan nasi lemak yang ku baru membelinya tadi tersembur makanan nya .
“Tak ada ? pelik ? .orang yang tak ada masalah ini selalunya tempat dia di tanjung dawai tau .” kakak hana sememangnya seorang yang bersahaja .Gelak tawa diikuti kakak –kakak lain .
“mana toyyibah ” aku soal pada kakak aiman .
Geram dengan kakak serumah terus makan laju-laju. Mereka masih ketawa kan aku lagi .
“arisa cepat makan , nanti terlambat pulak .” arah kak jibah .aku dengan tergopoh gapah menghabiskan sisa-sisa makan tu . ku melerik jam ditangan ku ternyata  jam ku menunjukkan sudah terlewat untuk sesi kuliah pertama ku . “ya ALLAH ..toyyibah cepat –cepat , kita dah terlambat dah .”

aku menjerit memanggil toyyibah dari bilik ku .“ana dah keluar ni .” toyyibah menyahut panggilan ku  . bergema rumah sewa ku dengan gelak tawa dari kakak senior ku ”tulah , tadi dok sembang sakan , la ni baru kalut .” kakak aiman berseloroh . aku mencebik muka kearahnya .
Dengan berhati-hati ku membawa kereta viva ku dengan cermat kerna disebelah ku adalah sahabatku sebagai matahari . Menunjuk arah kepada ku . Agar aku tidak tersungkur .
Tiba disimpang kanan kereta ku pandu terus membelok ke banggunan fakulty sahabat ku dan memecut ke luar  menuju parking kereta  , tempat pertama singgahan ku makmal perubatan dan klinik Doctor Amirah Baharuddin  dan ku menunggu di bilik penunggu . seorang wanita berpakaian serba putih dan bercermin mata tanpa bingkai , dia perlawa ku memasuki , aku melangkah masuk dan berhadapannya .hanya dia sahaja yang tahu rahsia ini .

“Maaf bagi kamu tunggu.” doctor muda itu meletak cermin mata nya diatas meja dan mata nya bertembung dengan ku.
Aku hanya tersenyum sahaja .


“baiklah, mari kita mulakan memandang kamu lepas ini ada kuliyyah kan .” ku hanya mengangguk sahaja. Selesai pemeriksa, doctor tu memberi ku satu fail berisi maklumat tentang penyakit ku . 

Tiada ulasan: